Co powinienem zrobić w sytuacji zagubienia, kradzieży lub zniszczenia paszportu?
- Fakt zagubienia, kradzieży lub zniszczenia paszportu należy zgłosić osobiście z wyjątkiem osób małoletnich i ubezwłasnowolnionych w dowolnym organie paszportowym na terenie kraju lub w konsulacie Rzeczypospolitej Polskiej za granicą. W województwie wielkopolskim funkcjonuje 10 lokalizacji paszportowych.
- Kradzież paszportu należy zgłosić dodatkowo w komisariacie policji.
- Zgłoszenie faktu zagubienia, kradzieży lub zniszczenia paszportu jest bezpłatne. Na podstawie złożonego oświadczenia o okolicznościach utraty lub zniszczenia paszportu urzędnik paszportowy anuluje dokument bez możliwości cofnięcia anulacji.
- Podczas zgłoszenia zagubienia, kradzieży lub zniszczenia paszportu można jednocześnie złożyć wniosek o nowy paszport. Jeśli zagubienie, kradzież lub zniszczenie było zawinione, opłata paszportowa za nowy paszport zostanie podniesiona o 200%.
Kto może zgłosić zagubienie, kradzież lub zniszczenie paszportu?
- Każda osoba pełnoletnia, która zgubiła swój paszport, której paszport ukradziono lub uległ zniszczeniu.
- W przypadku utraty lub zniszczenia paszportu osoby, która nie posiada pełnej zdolności do czynności prawnych, np. dzieci do 18 roku życia, bądź jest całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolniona - rodzic albo ustanowiony przez sąd opiekun prawny.
- Każda osoba, która znalazła czyjś paszport.
Jakie dokumenty przedkładam zgłaszając zagubienie, kradzież lub zniszczenie paszportu?
- Ważny dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem, np. prawo jazdy, paszport innego kraju albo legitymacja szkolna lub studencka.
- W przypadku zgłoszenia zniszczenia paszportu – zniszczony paszport.
Autor:
Data utworzenia: 08.05.2020
Osoba publikująca: Dawid Politowski
Data publikacji: 08.05.2020 - 10:08
Ostatnia aktualizacja: Barbara Pietrzyk
Data aktualizacji: 13.04.2021 - 15:40