Komunikat I
System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMKPM) jest systemem teleinformatycznym wspomagającym przebieg procesu kształcenia podyplomowego kadr medycznych.
Gromadzone w SMK informacje umożliwią podmiotom zaangażowanym w proces kształcenia podyplomowego kadr medycznych skuteczną organizację, planowanie
i monitorowanie tego procesu, prowadzenie analiz dotyczących zapotrzebowania
w zakresie kadr medycznych w systemie ochrony zdrowia oraz ocenę jakości
i skuteczności kształcenia. Celem Systemu jest usprawnienie procesów biznesowych związanych z dostępem do informacji o stanie zasobów kadry pracowników medycznych z uwzględnieniem wieku, specjalizacji, stażu, kursów doszkalających. Wdrożenie SMK stanowi zinformatyzowanie procesu kształcenia podyplomowego kadr medycznych.
W Systemie przetwarzane będą dane dotyczące:
- Lekarzy i lekarzy dentystów,
- Farmaceutów,
- Pielęgniarek i położnych,
- Diagnostów laboratoryjnych,
- Innych zawodów medycznych.
Dla poszczególnych użytkowników SMK zostały zapewnione istotne funkcjonalności. Dzięki ich udostępnieniu, określone poniżej grupy uzyskają następujące możliwości:
Pracownicy medyczni:
- wnioskowanie o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego,
- prowadzenie Elektronicznej Karty Specjalizacji,
- wnioskowanie o przystąpienie do egzaminu LEK/LDEK, PERM i państwowych egzaminów specjalizacyjnych.
Jednostki szkolące:
- wnioskowanie o udzielenie akredytacji na prowadzenie szkolenia specjalizacyjnego w danej dziedzinie,
- tworzenia w systemie w postaci elektronicznej planów kształcenia.
Urzędy wojewódzkie, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji:
- rozpatrywanie wniosków o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego,
- weryfikacji elektronicznej dokumentacji odbytego szkolenia specjalizacyjnego,
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego:
- obsługa procesu akredytacji jednostek szkolących,
- obsługa szkoleń i kursów w ramach specjalizacji.
Centrum Egzaminów Medycznych, Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych:
- Obsługa procesu egzaminacyjnego.
Kierownik specjalizacji:
- tworzenie w systemie w postaci elektronicznej rocznego planu szkoleniowego,
- potwierdzanie w Elektronicznej Karcie Specjalizacji odbytych procedur, kursów i staży kierunkowych, w ramach nadzoru nad przebiegiem szkolenia specjalizacyjnego.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1991 r. oraz z 2016 r. poz. 65) SMK powinien zostać udostępniony dla grup zawodowych – lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów, ratowników medycznych, pielęgniarek i położnych z dniem 1 maja 2016 r. zobowiązując jednocześnie pracowników medycznych do korzystania z tego systemu.
W związku z faktem, iż SMK wprowadza istotną zmianę związaną z przejściem z papierowej do elektronicznej formuły ewidencji procesu kształcenia wspomnianych wyżej grup zawodowych oraz mając na uwadze dobre praktyki stosowane przy wdrażaniu skomplikowanych systemów informatycznych, a także liczebność i zróżnicowanie użytkowników, do których skierowany jest system, podjęto decyzję dot. etapowego udostępniania jego funkcjonalności. Przyjęcie etapowego sposobu uruchomienia systemu umożliwi analizę i wyeliminowanie błędów pojawiających się w trakcie użytkowania, a także pozwoli zoptymalizować system, celem zwiększenia jego użyteczności i dostępności dla użytkowników.
Biorąc pod uwagę powyższe w pierwszym etapie tj. od 1 maja br. SMK uruchomiony został dla diagnostów laboratoryjnych i farmaceutów.
Dla pozostałych grup zawodowych, czyli lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych oraz ratowników medycznych, System udostępniony zostanie z dniem 1 maja 2017 r.
Regulacje prawne w tym zakresie obejmuje ustawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw. Ustawa weszła w życie z dniem 30 kwietnia 2016 r.
Komunikat II
Informujemy, iż zgodnie z zapisami ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z poz. 1991 z późn. zm.), 1 maja br. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia uruchomiło System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMKPM).
W pierwszej kolejności SMKPM udostępniony został dla diagnostów laboratoryjnych oraz farmaceutów.
W celu ułatwienia korzystania z SMKPM publikujemy Instrukcję obsługi funkcjonalności Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK) dla diagnostów laboratoryjnych i farmaceutów oraz podmiotów zaangażowanych w proces kształcenia ww. grup zawodowych
W razie pytań lub wątpliwości do Państwa dyspozycji podajemy infolinię 22 597 09 21 czynną w godzinach 9.00 – 15.00 oraz skrzynkę e-mail: smk-serwis@ezdrowie.gov.pl