Rejestr jednostek współpracujących z systemem PRM

Jednostki współpracujące z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne

Art. 15 i 17 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 91, 637, ze zm.)

Art. 15 ust. 1  Jednostkami współpracującymi z systemem są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
  2. jednostki ochrony przeciwpożarowej włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
  3. jednostki organizacyjne Policji i Straży Granicznej,
  4. jednostki podległe Ministrowi Obrony Narodowej,
  5. podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na organizowanych terenach narciarskich,
  6. podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, 
  7. podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górniczego na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze,
  8. jednostki organizacyjne Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, o której mowa w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, 
  9. podmioty niewymienione w pkt 1–8 oraz społeczne organizacje, które w ramach swoich zadań ustawowych lub statutowych są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,

– które uzyskały wpis do rejestru jednostek współpracujących z systemem.

Art. 15 ust. 1a  Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 3–7 i 9, mogą być jednostkami współpracującymi z systemem, pod warunkiem, że:

  1. zapewniają gotowość do działań ratowniczych w czasie nieprzekraczającym 30 minut od przekazania powiadomienia o zdarzeniu przez dyspozytora medycznego osiągają gotowość operacyjną w czasie nie dłuższym niż 30 minut od przekazania powiadomienia o zdarzeniu;
  2. dysponują ratownikami w liczbie niezbędnej do zapewnienia gotowości do działań ratowniczych, o której mowa w pkt 1;
  3. dysponują wyposażeniem i środkami łączności niezbędnymi do zapewnienia gotowości do działań ratowniczych, o której mowa w pkt 1, oraz wyposażeniem niezbędnym do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Art. 15 ust. 3  Jednostki współpracujące z systemem udzielają kwalifikowanej pierwszej pomocy osobom znajdującym się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Aktualny Rejestr Jednostek Współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne znajduje się pod adresem: https://rjwprm.ezdrowie.gov.pl

Wpis do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne na wniosek dotyczy jednostek, o których mowa w art.15 ust.1 pkt 3–7 i 9 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

Procedura wpisu do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne (RJWPRM):

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 91, 637, ze zm.),
  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572, ze zm.)
  3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2111 z późn. zm.).

Wpis w drodze decyzji administracyjnej, wpis jednostki na jej wniosek, do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne, prowadzonego przez Wojewodę Wielkopolskiego – dotyczy jednostek, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3–7 i 9 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, są to:

  • jednostki organizacyjne Policji i Straży Granicznej,
  • jednostki podległe Ministrowi Obrony Narodowej,
  • podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na organizowanych terenach narciarskich,
  • podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, 
  • podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górniczego na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze,
  • podmioty niewymienione w pkt 1–8 oraz społeczne organizacje, które w ramach swoich zadań ustawowych lub statutowych są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Aby wpisać jednostkę na jej wniosek do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne (RJWPRM) należy:

  1. Zarejestrować użytkownika jednostki na platformie „Usługi Elektroniczne Ochrony Zdrowia" pod adresem: https://eploz.ezdrowie.gov.pl
  2. Po wypełnieniu formularza, na podany adres e-mail przychodzi hasło potrzebne do logowania.
  3. Wykonać poprawne zalogowanie się do systemu za pomocą Elektronicznej Platformy Logowania Ochrony Zdrowia (e-PLOZ).
  4. Złożyć wniosek w elektronicznym systemie do obsługi rejestru (poprawnie złożony w systemie wniosek posiada automatycznie nadany numer wniosku): https://rjwprm.ezdrowie.gov.pl/
  5. Złożony wniosek poprzez system informatyczny do właściwego urzędu wojewódzkiego wygenerować i podpisać elektronicznie przez osobę uprawnioną.
  6. Dokonać opłaty skarbowej (patrz: Opłaty – Zwolnienia od opłaty skarbowej).
  7. Do podpisanego wniosku załączyć dodatkowe wymagane dokumenty:
  • wniosek o wpis do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne podpisany elektronicznie przez osobę uprawnioną lub upoważniona;
  • skan dokumentu, z którego wynika statutowy obowiązek niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego - za zgodność z oryginałem (statut, regulamin);
  • dokument potwierdzający uprawnienia do reprezentowania podmiotu lub poświadczoną za zgodność kopie dokumentu lub pełnomocnictwa, z którego wynika prawo osoby do reprezentowania podmiotu,
  • dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.

Wniosek wraz z wymaganymi dokumentami należy wysłać na adres elektroniczny Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu:

e-Doręczenia: AE:PL-89487-43442-EWAFC-19

lub

Platforma ePUAP: /cya0y842lb/SkrytkaESP  

Link do instrukcji obsługi RJWPRM: https://ezdrowie.gov.pl/portal/home/rejestry-medyczne/rejestr-jednostek-...

Opłata skarbowa

Podstawa prawna wnoszenia opłat: Art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2111 z późn. zm.), część nr I poz. 53 załącznika do ww. ustawy.

Opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej wynosi 10 zł, powinna być wniesiona najpóźniej z chwilą złożenia wniosku.

W chwili składania wniosku o wpis do rejestru należy załączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej w formie wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej.

Wpłaty należy dokonać na numer rachunku bankowego dla opłaty skarbowej:

Urząd Miasta Poznania
Wydział Finansowy
ul. Libelta 16/20 61-706 Poznań
PKO BP S.A.
94 1020 4027 0000 1602 1262 0763

tytułem: „opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej w sprawie wpisu w rejestrze jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne”.

Zwrot opłaty skarbowej:

Zgodnie z art. 9 ww. ustawy:

  1. Opłata skarbowa podlega zwrotowi:
  • Od dokonania czynności urzędowej - jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie dokonano czynności urzędowej;
  • Od wydania zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) - jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie wydano zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji).
  1. Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek.
  2. Opłata skarbowa nie podlega zwrotowi po upływie pięciu lat licząc od końca roku, w którym dokonano zapłaty opłaty.

Podstawa prawna zwolnienia od opłaty skarbowej:

Zgodnie z art. 7 ww. ustawy: zwalnia się od opłaty skarbowej:

  1. Jednostki budżetowe.
  2. Jednostki samorządu terytorialnego.
  3. Organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonują zgłoszenia lub składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej albo wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia - wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wpis zmian w rejestrze jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne

Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 91, 637, ze zm.) jednostka współpracująca z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne jest obowiązana niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany informować wojewodę o wszelkich zmianach dotyczących danych objętych rejestrem pod rygorem wykreślenia z rejestru.

Wykreślenie z rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne

Podstawa prawna wykreślenia:

Zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 91, 637, ze zm.) wojewoda, w drodze decyzji administracyjnej, wykreśla z rejestru jednostkę współpracującą z systemem - jeżeli jednostka ta nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 15 ust. 1a. lub nie wykona w terminie obowiązku, o którym mowa w art. 17 ust. 4 ww. ustawy.

Odmowa wpisu do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne

Podstawa prawna odmowy wpisu do rejestru:

Zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 91, 637, ze zm.) wojewoda, w drodze decyzji administracyjnej, odmawia jednostce współpracującej z systemem, o której mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3-7 i 9, wpisu do rejestru - jeżeli jednostka ta nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 15 ust. 1a.

Tryb odwoławczy

Od decyzji administracyjnej służy stronom odwołanie do Ministra Zdrowia za pośrednictwem Wojewody Wielkopolskiego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Autor: Karol Jurkowski
Data utworzenia: 19.09.2022
Osoba publikująca: Barbara Pietrzyk
Data publikacji: 19.09.2022 - 09:28
Ostatnia aktualizacja: Karina Michalak
Data aktualizacji: 13.06.2025 - 13:51