Jednostki współpracujące z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne
Art. 15 i 17 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 91, 637, ze zm.)
Art. 15 ust. 1 Jednostkami współpracującymi z systemem są:
- jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
- jednostki ochrony przeciwpożarowej włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
- jednostki organizacyjne Policji i Straży Granicznej,
- jednostki podległe Ministrowi Obrony Narodowej,
- podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na organizowanych terenach narciarskich,
- podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych,
- podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górniczego na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze,
- jednostki organizacyjne Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, o której mowa w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim,
- podmioty niewymienione w pkt 1–8 oraz społeczne organizacje, które w ramach swoich zadań ustawowych lub statutowych są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
– które uzyskały wpis do rejestru jednostek współpracujących z systemem.
Art. 15 ust. 1a Jednostki, o których mowa w ust. 1 pkt 3–7 i 9, mogą być jednostkami współpracującymi z systemem, pod warunkiem, że:
- zapewniają gotowość do działań ratowniczych w czasie nieprzekraczającym 30 minut od przekazania powiadomienia o zdarzeniu przez dyspozytora medycznego osiągają gotowość operacyjną w czasie nie dłuższym niż 30 minut od przekazania powiadomienia o zdarzeniu;
- dysponują ratownikami w liczbie niezbędnej do zapewnienia gotowości do działań ratowniczych, o której mowa w pkt 1;
- dysponują wyposażeniem i środkami łączności niezbędnymi do zapewnienia gotowości do działań ratowniczych, o której mowa w pkt 1, oraz wyposażeniem niezbędnym do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy.
Art. 15 ust. 3 Jednostki współpracujące z systemem udzielają kwalifikowanej pierwszej pomocy osobom znajdującym się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Aktualny Rejestr Jednostek Współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne znajduje się pod adresem: https://rjwprm.ezdrowie.gov.pl
Wpis do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne na wniosek dotyczy jednostek, o których mowa w art.15 ust.1 pkt 3–7 i 9 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Procedura wpisu do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne (RJWPRM):
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 91, 637, ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572, ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2111 z późn. zm.).
Wpis w drodze decyzji administracyjnej, wpis jednostki na jej wniosek, do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne, prowadzonego przez Wojewodę Wielkopolskiego – dotyczy jednostek, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3–7 i 9 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, są to:
- jednostki organizacyjne Policji i Straży Granicznej,
- jednostki podległe Ministrowi Obrony Narodowej,
- podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górskiego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na organizowanych terenach narciarskich,
- podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych,
- podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa górniczego na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze,
- podmioty niewymienione w pkt 1–8 oraz społeczne organizacje, które w ramach swoich zadań ustawowych lub statutowych są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Aby wpisać jednostkę na jej wniosek do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne (RJWPRM) należy:
- Zarejestrować użytkownika jednostki na platformie „Usługi Elektroniczne Ochrony Zdrowia" pod adresem: https://eploz.ezdrowie.gov.pl
- Po wypełnieniu formularza, na podany adres e-mail przychodzi hasło potrzebne do logowania.
- Wykonać poprawne zalogowanie się do systemu za pomocą Elektronicznej Platformy Logowania Ochrony Zdrowia (e-PLOZ).
- Złożyć wniosek w elektronicznym systemie do obsługi rejestru (poprawnie złożony w systemie wniosek posiada automatycznie nadany numer wniosku): https://rjwprm.ezdrowie.gov.pl/
- Złożony wniosek poprzez system informatyczny do właściwego urzędu wojewódzkiego wygenerować i podpisać elektronicznie przez osobę uprawnioną.
- Dokonać opłaty skarbowej (patrz: Opłaty – Zwolnienia od opłaty skarbowej).
- Do podpisanego wniosku załączyć dodatkowe wymagane dokumenty:
- wniosek o wpis do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne podpisany elektronicznie przez osobę uprawnioną lub upoważniona;
- skan dokumentu, z którego wynika statutowy obowiązek niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego - za zgodność z oryginałem (statut, regulamin);
- dokument potwierdzający uprawnienia do reprezentowania podmiotu lub poświadczoną za zgodność kopie dokumentu lub pełnomocnictwa, z którego wynika prawo osoby do reprezentowania podmiotu,
- dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.
Wniosek wraz z wymaganymi dokumentami należy wysłać na adres elektroniczny Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu:
e-Doręczenia: AE:PL-89487-43442-EWAFC-19
lub
Platforma ePUAP: /cya0y842lb/SkrytkaESP
Link do instrukcji obsługi RJWPRM: https://ezdrowie.gov.pl/portal/home/rejestry-medyczne/rejestr-jednostek-...
Opłata skarbowa
Podstawa prawna wnoszenia opłat: Art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2111 z późn. zm.), część nr I poz. 53 załącznika do ww. ustawy.
Opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej wynosi 10 zł, powinna być wniesiona najpóźniej z chwilą złożenia wniosku.
W chwili składania wniosku o wpis do rejestru należy załączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej w formie wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej.
Wpłaty należy dokonać na numer rachunku bankowego dla opłaty skarbowej:
Urząd Miasta Poznania
Wydział Finansowy
ul. Libelta 16/20 61-706 Poznań
PKO BP S.A.
94 1020 4027 0000 1602 1262 0763
tytułem: „opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej w sprawie wpisu w rejestrze jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne”.
Zwrot opłaty skarbowej:
Zgodnie z art. 9 ww. ustawy:
- Opłata skarbowa podlega zwrotowi:
- Od dokonania czynności urzędowej - jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie dokonano czynności urzędowej;
- Od wydania zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji) - jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie wydano zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji).
- Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek.
- Opłata skarbowa nie podlega zwrotowi po upływie pięciu lat licząc od końca roku, w którym dokonano zapłaty opłaty.
Podstawa prawna zwolnienia od opłaty skarbowej:
Zgodnie z art. 7 ww. ustawy: zwalnia się od opłaty skarbowej:
- Jednostki budżetowe.
- Jednostki samorządu terytorialnego.
- Organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonują zgłoszenia lub składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej albo wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia - wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Wpis zmian w rejestrze jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne
Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 91, 637, ze zm.) jednostka współpracująca z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne jest obowiązana niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany informować wojewodę o wszelkich zmianach dotyczących danych objętych rejestrem pod rygorem wykreślenia z rejestru.
Wykreślenie z rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne
Podstawa prawna wykreślenia:
Zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 91, 637, ze zm.) wojewoda, w drodze decyzji administracyjnej, wykreśla z rejestru jednostkę współpracującą z systemem - jeżeli jednostka ta nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 15 ust. 1a. lub nie wykona w terminie obowiązku, o którym mowa w art. 17 ust. 4 ww. ustawy.
Odmowa wpisu do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne
Podstawa prawna odmowy wpisu do rejestru:
Zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 91, 637, ze zm.) wojewoda, w drodze decyzji administracyjnej, odmawia jednostce współpracującej z systemem, o której mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3-7 i 9, wpisu do rejestru - jeżeli jednostka ta nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 15 ust. 1a.
Tryb odwoławczy
Od decyzji administracyjnej służy stronom odwołanie do Ministra Zdrowia za pośrednictwem Wojewody Wielkopolskiego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.