112 w całej Wielkopolsce

Treść archiwalna

Od dziś zgłoszenia wszystkich mieszkańców województwa wielkopolskiego dzwoniących na numer alarmowy 112 przyjmowane są w Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu. 10 kwietnia br. w ramach ostatniego etapu integracji, Kalisz oraz 5 powiatów: kaliski, ostrowski, ostrzeszowski, kępiński i krotoszyński przyłączone zostały do jednolitego dla całego województwa systemu obsługi numeru alarmowego 112.

Uruchomiony w lutym ubiegłego roku WCPR w Poznaniu obejmuje w tej chwili największą w skali kraju aglomerację blisko 3,5 mln mieszkańców Wielkopolski. W początkowym okresie obsługiwał blisko milion mieszkańców Poznania i powiatu poznańskiego. Podczas Euro 2012 WCPR skutecznie zabezpieczał zgłoszenia alarmowe ponad 125 tysięcy zagranicznych turystów, którzy kibicowali swoim reprezentacjom na trybunach poznańskiego stadionu i w strefie kibica.

Wprowadzany w Wielkopolsce i na terenie całego kraju system powiadamiania ratunkowego ma charakter operatorski, co oznacza rozdzielenie funkcji odbierania zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania sił i środków na miejsce zdarzenia. Połączenia na numer 112 obsługiwane są przez 56 wykwalifikowanych operatorów, którzy dysponują nowoczesnymi mapami cyfrowymi, umożliwiającymi szybką lokalizację osoby zgłaszającej zdarzenie.

Od początku roku operatorzy odebrali blisko 200 tys. połączeń. W sytuacji wymagającej interwencji przekazują oni zgłoszenie dyspozytorom  pogotowia, policji lub straży pożarnej. Około 5 procent zgłoszeń przekierowywanych jest również do służb pomocniczych, takich jak: Straż Miejska, Zarząd Dróg Miejskich czy Enea. Wszyscy operatorzy znają języki obce i są przygotowani do przyjmowania zgłoszeń od obcokrajowców. Do końca kwietnia 2013 r. planowane jest zwiększenie obsady stanowisk operatorskich do 70.

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę z telefonów stacjonarnych i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego integruje ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję, co znacznie przyśpiesza informowanie odpowiednich służb i reagowanie na sytuacje zagrożenia. Aby zarządzanie alarmowe przebiegało sprawnie i efektywnie, system został zbudowany w oparciu o nowoczesne technologie teleinformatyczne, zapewniające wysoką jakość połączeń.

zdjęciezdjęcie

Autor: Tomasz Stube
Data utworzenia: 10.04.2013
Ostatnia aktualizacja: Dawid Politowski
Data aktualizacji: 18.05.2015 - 19:58