Blisko 9 mld złotych na inwestycje kolejowe w Wielkopolsce

Treść archiwalna

O godzinę krótsza podróż z Poznania do Wrocławia, o 40 minut z Poznania do Piły, ponad pół godziny krócej na trasie Poznań - Szczecin. Nowoczesne perony, szybsze i wygodniejsze podróże w ramach połączeń regionalnych - w Krajowym Programie Kolejowym przewidziano ponad 9 mld złotych na rozwój połączeń kolejowych w województwie wielkopolskim. Dziś założenia programu przedstawili podczas konferencji prasowej Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A oraz wicewojewoda wielkopolski Marlena Maląg.

Dla mieszkańców województwa i podróżujących po liniach kolejowych w regionie efektem prac będzie skrócenie podróży i lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach. O godzinę krócej pojadą pociągi na trasie Poznań - Wrocław (z obecnych 2h 35 min do ok. 1h 30 min), o 40 minut krócej z Poznania do Piły (1 godzinę zamiast ok. 1h 40 min). O 35 minut skróci się podróż pociągiem z Poznania do Szczecina (z 2h 15 min do ok. 1h 40 min). Sprawniejsze i krótsze podróże będą również na trasach: Poznań - Warszawa, Poznań - Inowrocław, Poznań Główny - Kluczbork i Poznań Franowo - Kiekrz.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obecnej perspektywie kontynuują prace poprawiające jakość dalekobieżnych przewozów pasażerskich, ale jednocześnie chcemy znacząco poprawić warunki przewozu na liniach regionalnych - stąd prace nie tylko na liniach łączących główne aglomeracje, ale również inne ośrodki miejskie, na przykład Poznań - Piła - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Obecna perspektywa finansowa przyniesie również znaczącą poprawę parametrów dla przewozów towarowych. Przykładem takiej inwestycji może być odcinek Poznań Franowo - Kiekrz - dodaje.

Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie wielkopolskim przewiduje 22 projekty o łącznej wartości blisko 9 mld zł. Na liście podstawowej jest 13 projektów za ponad 5 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 9 projektów o wartości ponad 3,5 mld zł.

- Wielkopolska to szybko i prężnie rozwijający się region, a inwestycje kolejowe są jego ważną częścią. Poprawa połączeń do Poznania, Katowic czy Warszawy, wygodniejsze podróże w aglomeracji poznańskiej oraz poprawa warunków dla transportu towarowego znacząco podnoszą atrakcyjność naszego regionu - mówi Marlena Maląg, wicewojewoda wielkopolski.

Projekty na liście podstawowej:

Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, etap III, odcinek Czempiń - Poznań - Faza II (POIiŚ)
Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie (CEF)
Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego - Czempiń (CEF)
Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz (CEF)
Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD - Chodzież - Piła Główna (RPO)
Prace na linii nr 353 Poznań Wschód - Dziarnowo (środki krajowe)
Prace na liniach kolejowych nr 394, 395 na odcinku Poznań Franowo - Zieliniec - Kiekrz w ramach projektu: Zwiększenie dostępności magistrali E 20 i C-E 20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych (środki krajowe)
Prace na liniach kolejowych nr 281, 766 na odcinku Oleśnica / Łukanów - Krotoszyn - Jarocin - Września - Gniezno w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Dolnego Śląska (środki krajowe)
Prace na linii kolejowej nr 272 na odcinku Kluczbork - Poznań Gł. w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska (środki krajowe)
Wymiana nawierzchni wraz z robotami towarzyszącymi na linii kolejowej nr 272 Kluczbork - Poznań, odcinek Kórnik - Poznań Główny wraz z przebudową mostu stalowego na rzece Warcie na stacji Poznań Starołęka w km 196,254 (środki krajowe)
Modernizacja mostu w km 110,586 linii 281 Oleśnica - Chojnice wraz z dobudową brakujących przęseł w torze nr 1 (środki krajowe)
Przywrócenie do eksploatacji linii kolejowej nr 181 na odcinku Kępno - Oleśnica w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Dolnego Śląska (środki krajowe)
Modernizacja infrastruktury kolejowej w obrębie peronów stacji Poznań Główny po stronie zachodniej z dostosowaniem jej do obsługi osób niepełnosprawnych (środki krajowe)

Lista rezerwowa:

Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie, odcinek Wronki - Słonice (CEF)
Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola - Ostrów Wlkp., etap II: Zduńska Wola - Ostrów Wielkopolski (POIiŚ)
Prace na liniach kolejowych nr 14, 815, 816 na odcinku Ostrów Wlkp. - (Krotoszyn) - Leszno - Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn / Durzyn - Leszno - Głogów (POIiŚ)
Prace na liniach kolejowych nr 18, 203 na odcinku Bydgoszcz Główna - Piła Główna - Krzyż, etap I: prace na odcinku Bydgoszcz Główna - Piła Główna (POIiŚ)
Prace na liniach kolejowych nr 18, 203 na odcinku Bydgoszcz Główna - Piła Główna - Krzyż, etap II: prace na odcinku Piła Główna - Krzyż wraz z elektryfikacją (POIiŚ)
Prace na obwodnicy towarowej Poznania (POIiŚ)
Prace na liniach kolejowych nr 281, 766 na odcinku Oleśnica / Łukanów - Krotoszyn - Jarocin - Września - Gniezno (POIiŚ)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec - Gołańcz - granica województwa (RPO)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo - Wolsztyn (RPO)

Foto: Zbigniew Wolny / PKP

Autor: Tomasz Stube
Data utworzenia: 26.10.2016
Ostatnia aktualizacja: Anna Czuchra
Data aktualizacji: 10.11.2016 - 14:02